TTO Belgrado (Servië)

Servië oktober 2018
Op maandag 8 oktober vertrekt een groep van 22 leerlingen naar Belgrado.
Dagelijks zullen we een update van de gebeurtenissen ter plekke hier plaatsen. Foto's en verslagen bijgewerkt tot en met 14 oktober 19.30 uur.
Vandaag (13 oktober) komen de leerlingen terug van Servië. Ze zijn rond 22.00 uur teruggekeerd bij Sint-Jan.
Voor de foto's van de (voorbereidende) activiteiten klik hier.

De verslagen:

13 oktober. Tim van der Heiden:  Ik ben vandaag opgestaan om 7:30 voor het paintballen dat we met 16 man gingen doen. Na het paintballen zijn we naar het park gegaan, gewoon beetje chillen. Daarna na zijn we naar de bus gegaan die ons naar het vliegveld bracht. Nu zijn we onderweg naar school. Het was een leuke excursie👍🏻
12 oktober, Jesse Stevelmans:
Na weer eens vroeg opstaan hadden we om 9 uur een kahoot over kalemegdan, daarna hadden we een kleine pauze. Na de pauze moesten we verder werken aan de projecten die we uiteindelijk moesten presenteren. Daarna hadden we een gymles. Toen we klaar waren zijn we naar tasmajdan gegaan. Om half acht hadden we met de ouders van de buddy's eten op school. Ma het eten waren we weer met iedereen naar het park gegaan.
12 oktober, Zoë van Enteren:
Vandaag zijn we om 7.45 uur opgestaan. We moesten om 9.00 uur op school zijn om een kalamegdan quiz te doen. En de poster af te maken en te presenteren, daarna hebben we een gymles gehad. In de avond hadden we een afscheid avond. Daar brachten alle ouders eten mee en na een uur ofzo ging bijna iedereen weg. In de avond werden ook de 3 winnaars van de quiz en presentaties enzo bekendgemaakt.
12 oktober, Syël Valize :
We konden vandaag ietsjes langer uitslapen. Toen we op school aankwamen gingen we een kahoot quiz doen daarna gingen we werken aan ons project. We moesten het per groep onze presentatie presenteren. Erna hadden we vrije tijd dus we gingen met een groep naar de Mac Donalds en naar het park. We kregen daar ruzie met een vrouw......
Om half acht hadden we met iedereen   Eten op school, de ouders hadden eten mee gebracht en daarna gingen we met iedereen naar het park.
11 oktober, Bella Cogo:
Vanochtend moesten we om 8:00 op school zijn voor twee lessen, natuurkunde en wiskunde. Daarna hadden we even vrije tijd en gingen we naar de ijsbaan voor het schaatsen. Rond 12 uur kregen we alweer even vrije tijd en daarna gingen we weer terug naar de school en hadden we de NTC quiz. Dat was de dag op school, en in de avond gingen we nog met een grote groep op het schoolplein voetballen.
11 oktober, Maron Kalmijn: Vandaag stonden we om 7 uur op. Nadat we hadden ontbeten, zijn we naar shool gegaan om 8 uur hadden we natuurkunde. Dat ging over parachutes. Daarna hadden we wiskunde. In de pauze hebben we drinken en een broodje gekocht. Om 11 uur gingen we schaatsen. Na de vrije tijd hebben we een quiz gehad in de gymzaal.
11 oktober, Noah Arts:
Vandaag moesten we om weer om 8 uur op school zijn. En de dag van tevoren waren wij buiten dus was ik moe. We hadden wiskunde en natuurkunde. Na wiskunde hadden wij een pauze waarbij ik twee pizza stukken heb gegeten. Daarna gingen we schaatsen, wat heel leuk was. Ookal was ik niet goed erin, was het nog gezellig. Na het schaatsen gingen we naar school en deden we een spel met 6 teams. Dat spel leek best goed te gaan. Na het spel zijn we met mij en vrienden naar buiten gegaan en we zijn gaan gamen bij ons thuis. Daarna gingen we naar huis en gingen we slapen.
11 oktober, Daan Vootz:
Vandaag moesten we weer om 8 uur op school zijn voor een les wiskunde en een les natuurkunde. Daarna hadden we een kleine pauze. Na de pauze zijn we naar de schaatsbaan gegaan en hebben we een uurtje geschaatst. Na het schaatsen zijn we terug naar school gelopen en hebben we in de gymzaal een paar activiteiten gedaan. In de avond zijn we gaan voetballen.
10 oktober, Alex Prevoo:
Vandaag was een lange dag, het begon met een bustocht naar een klein dorpje waar we een korte wandeling over een heuvel maakten.Daarna naar Novi Sad met de bus waar we een rondleiding langs een fort en, de ondergrondse tunnels die daarbij hoorden.En toen kregen we vrije tijd in de stad en daarna gingen we weer terug in de bus naar Belgrado.
10 oktober, Vera Donkervoort: Vandaag moesten we ons rond 9 uur bij de bus verzamelen, waarmee we naar Sremski Karlovci reden. Daar kregen we een korte rondleiding en wat vrije tijd. We vertrokken met de bus naar Novi Sad, en we kregen in de ondergrondse tunnels van het fort weer een rondleiding. Daarna gingen we naar het stadscentrum waar we wat verteld werden over de stad, en kregen toen twee uur vrije tijd. Tot slot verzamelden we ons bij een man die muziek zat te spelen en vertrokken terug naar Belgrado.
10 oktober, Bo van der Ley: Vandaag stonden we later op dan gisteren omdat we later op school moesten zijn. Daarna hadden we een lange busrit naar een klein dorp waar we een rondleiding kregen. Even later gingen we naar een fort waar we door een ondergrondse tunnel een rondleiding kregen. Even later gingen we naar Novi Sad waar we vrije tijd hadden en van alles konden doen. Vanavond gaan we pannenkoeken eten en dan nog naar het park.
10 oktober, Zino Craenen:
Vandaag mochten we later opstaan dan gisteren, dit is belangrijk om te weten. We gingen na het ontbijt naar een busstation en vertrokken voor een lange rit van meer dan een uur. We stopten in een klein dorp en hadden een niet zo lange wandeling. Daarna hadden we een half uur vrij. We gingen toen door naar novi sad waar we mcdonalds aten. Toen gingen we terug in de busrit en kwamen we rond 19:00 aan.
9 oktober, Daan Jorritsma:
We moesten vandaag vroeg opstaan.
Nadat we een halfuurtje op school hadden gezeten kregen we met de bus een tour door de stad.
We stopten bij het Sava kathedraal, het symbool van Zemun waar we een mooi uitzicht hadden, en als laatste het nationaal museum.
Nadat we bij het Kalemegdan zijn geweest hadden we 1 uurtje vrije tijd en waren we met een groep naar de KFC en het winkelcentrum gegaan.
In de avond waren we nog naar de bioscoop gegaan met een groepje.
9 oktober, Martin Budé:
Na vroeg opstaan vanochtend zijn we vertrokken richting school. Vanuit daar hebben we een tour gemaakt door de stad,  waar we tussendoor ook vrije tijd hadden. Na de tour met school ben ik met een paar mensen naar een Horror Escape Room gegaan. Daarna zijn we nog naar anderen gegaan die van de film kwamen en in het park zaten. Dus zijn we natuurlijk ook naar de maccie gegaan.
9 oktober, Sam Jeurissen:
Vandaag na het per ongeluk te vroege opstaan.. ben ik met Mn buddy naar school gelopen vanaf daar zijn we in een bus gestapt die ons een tour heeft gegeven door oud en nieuw Belgrado. Toen kregen we een rondleiding door de bunker van Belgrado en van daar hadden we ander half uur vrije tijd toen ben ik met Mn buddy en wat vrienden gaan eten en toen vertrokken naar huis. S’avonds zijn we met een grote groep naar de bioscoop gegaan.
9 oktober, RenskevanBergen: Vandaag begon de dag vroeg op school. We moest om 8 uur aanwezig zijn voor het vertrek van de bus. We hebben verschillende bezienswaardigheden bezocht zoals: het Kalemegdan, kneza Mihaila and nationaal museum. Daarna konden we naar huis en 's avonds zijn we met een grote groep naar de bioscoop gegaan.
8 oktober, Jorn Ranzau Hansen: We moesten vroeg uit ons bedje.Vervolgens twee uur met de bus toen kwamen we aan op Düsseldorf we waren beetje vroeg op het vliegveld maar ging wel. Vlucht verliep ook wel soepel en waren om 12:45 bij de school en toen ontmoette ik mn buddy hij is echt een Hero en zn ouders en zus zijn ook super aardig. We zijn na de uitleg en andere activiteiten op school naar Harris gegaan samen met Daan.j en zijn buddy en hebben daar lekkere pannenkoeken gegeten😍😍. Toen zijn we gaan voetballen met alleen was te druk dus zijn naar huis gegaan gingen we memes kijken en gamen toen gingen we naar huis douchen en slapen!
8 oktober, Danisha Davis:
Na het vroege opstaan vertrokken we met de bus naar het vliegveld. Daar hebben we een tijdje gewacht voordat we eindelijk konden gaan. Nadat we veilig geland zijn, vertrokken we in de bus naar Belgrado waar we verwelkomd werden door onze buddy’s en hun leraren. Na onze buddy’s ontmoet te hebben, zijn we begonnen met een presentatie. Daarna volgde een lunch en twee workshops. De rest van de dag zijn we met onze buddy’s naar het winkelcentrum geweest. Nadat we terug kwamen zijn we nog even langs de McDonalds gegaan. Daarna zijn we naar het park gegaan en zijn we terug naar huis gelopen!
8 oktober, Bas Bloemen: Vandaag was het een lange dag! We moesten vroeg opstaan voor de bus en de vlucht! We zijn uiteindelijk veilig geland en daarna zijn we met de bus naar Belgrado gegaan! Toen we daar aankwamen werden we begroet en startten we met een presentatie! Daarna lunch en twee workshops! De rest van de dag was bij de familie! In de avond hebben we samen gevoetbald en dat was het voor de maandag!

Tegenbezoek door Servië in april 2018

Het tegenbezoek vond plaats van 16 tot en met 21 april 2018. Voor de foto's van dit bezoek klik hier.

Bezoek aan Servië in oktober 2017

Op maandag 23 oktober vertrekken leerlingen van TTO-3 naar Belgrado.
Voor het programma klik hier.
Klik hier voor de foto's ervan. Dagelijks is er een update van de foto's en de belevenissen in Servië (zie onder foto). Laatste update 10 november om 14.15 uur.

Image title
27 oktober: om 18.00 uur vertrokken uit Belgrado, geland in Düsseldorf om 20.05 uur. Met de bus rond 20.50 uur richting Hoensbroek vertrokken. Verwacht bij Sint-Jan om ca. 22.15 uur. En nu ... iedereen moe maar weer veilig thuis.

25 oktober, Sanne en Fabiënne: We zijn vandaag naar het centrum van Belgrado geweest. Hier hebben we een kerk bezocht en hebben we een quiz gedaan over Kalemegdan (wat er te vinden is qua beelden en gebouwen, en de geschiedenis hierachter). Nadat dit afgelopen was kregen we wat vrije tijd, deze hebben wij besteed bij Vapiano, dit is een restaurant waar je Italiaans eten krijgt. We zijn hier met een groepje naartoe gegaan en we hebben een hele leuke en gezellige tijd gehad.Rond 14:00 gingen we weer richting school, en hier hebben we nog wat verschillende activiteiten in de gymzaal van de school gedaan. Dingen zoals "Wie ben ik", een fysieke opdracht en woorden en plaatjes matchen.Toen dit afgerond werd zijn we richting huis, en dus het gastgezin gegaan.

23 oktober, Romee en Kyona: We waren allemaal om kwart voor zes op school 's ochtends. We zijn met de bus naar het vliegveld van Düsseldorf gereden, hebben ingecheckt en oneveer een half uur gewacht tot we de gate in konden. Het vliegen ging goed en we zijn natuurlijk veilig geland in Belgrado. Eenmaal in Belgrado zijn we opgehaald door een bus en zijn we naar een plek in de stad gebracht dat dicht bij de school lag. Alle buddys stonden ons al op te wachten, zelfs in de regen! We zijn naar de school gegaan en opgedeeld in twee groepen. Beiden groepen hadden twee tafels vol met Servisch eten gekregen, het was heerlijk. Daarna had de eerste groep een poosje de tijd om zijn of haar buddy te leren kennen, vragen te stellen en elkaars naam beter leren. Tijdens deze tijd had de tweede groep een drama les dat best grappig was maar niemand was serieus. Daarna hebben de groepen gewisseld. Na de activiteiten zijn we met de buddys naar huis gegaan en mochten we doen wat we wilden, naar de film, naar de stad, gewoon thuis blijven, je kan van alles doen. De mensen zijn heel gastvrij en vragen de hele tijd of je iets nodig hebt dus we komen hier niks tekort.

23 oktober: De leerlingen zijn om 12.15 uur geland in Belgrado.

Bezoek aan Servië in november 2016

Image title

Er is geen tijdsverschil met Belgrado.
Dagelijks is er een update van de belevenissen in Servië en de foto's
Laatste update 4 december 14.00 uur.
Voor het programma klik Servië programme exchange week november 2016

Bezoek aan Servië in mei 2016

Op 10 mei vertrekken de leerlingen met een bus naar vliegveld Eindhoven. De bus vertrekt om 06.30 uur vanaf Sint-Jan. Uiterlijk 15 minuten voor vertrek dienen de leerlingen aanwezig te zijn.
Image title
De leerlingen bezoeken in Belgrado de Starina Novak school.
Meer informatie over de school vind je op de website van de school:

De leerlingen uit Belgrado zijn in november al op Sint-Jan geweest. Voor het programma nu in mei klik exchange Belgrado.
Dagelijks is er een update van belevenissen in Belgrado en de foto's. Zij waren zelfs live op de televisie (begint na 21 minuten en 50 seconden).
En natuurlijk ook nog een radiointerview.
De leerlingen zijn vandaag (14 mei) rond 16.00 uur geland in Eindhoven.